Algemene Voorwaarden
Artikel 1 – Definities
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten tussen De Grote Sinterklaas Show (hierna “Ondernemer”) en haar opdrachtgevers (hierna “Opdrachtgever”).
- In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
“Ondernemer”: De Grote Sinterklaas Show, gevestigd te Voorburg ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 94754551.
“Opdrachtgever”: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Ondernemer een overeenkomst sluit.
“Overeenkomst”: De schriftelijke afspraak tussen Ondernemer en Opdrachtgever, inclusief offerte en opdrachtbevestiging.
“Diensten”: Alle activiteiten en leveringen die Ondernemer verricht, zoals optredens van Sinterklaas, Pieten, presentatrice, techniek, licht en decor.
“Materiaallevering”: Het ter beschikking stellen door Ondernemer van kostuums, decor, licht- en geluidsapparatuur en overige benodigdheden.
Artikel 2 – Identiteit van de Ondernemer
Naam : De Grote Sinterklaas Show
KVK-nr. : 94754551
BTW-nr. : NL005107237B39
E-mail : [email protected]
Telefoon: +31 6 12904791
Artikel 3 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens Ondernemer.
- Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien schriftelijk overeengekomen. Wanneer overeengekomen is de algemene voorwaarden van Opdrachtgever van toepassing te laten zijn op de overeenkomst, treden automatisch de algemene voorwaarden van Ondernemer opnieuw in werking, indien de ontstane situatie niet beschreven is in de algemene voorwaarden van Opdrachtgever.
- De overeenkomst bevat voor Ondernemer steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 4 – Offertes en Opdrachtbevestiging
- Offertes zijn vrijblijvend en 30 dagen geldig, tenzij anders vermeld.
- Een overeenkomst komt tot stand na schriftelijke opdrachtbevestiging door het door toesturen van een, door een bevoegd persoon, ondertekende offerte teruggestuurd naar Ondernemer.
- Mondelinge afspraken zijn pas bindend nadat ze schriftelijk zijn bevestigd.
- Ondernemer is niet gebonden aan kennelijke druk- of zetfouten in offertes en bevestigingen.
Artikel 5 – Prijs en Betaling
- Alle prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
- Betaling geschiedt in een enkele termijn. In overleg kan hiervan worden afgeweken.
- Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
- Wijziging van betalingsvoorwaarden kan alleen schriftelijk en indien beide partijen tot een overeenkomst komen hierin.
- Bij niet-tijdige betaling is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en verschuldigd:
- Wettelijke handelsrente over het openstaande bedrag
- Incassokosten conform wettelijke tarieven
- Door het ondertekenen voor akkoord van de toegezonden offerte, gaat Opdrachtgever een onherroepelijke betalingsverplichting aan jegens Ondernemer. Indien Opdrachtgever verzuimt tijdig te betalen, minimaal 14 kalenderdagen voor aanvang van optreden, heeft Ondernemer het recht het optreden niet uit te voeren. Hierbij vervalt echter niet de betalingsplicht van Opdrachtgever.
- Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Ondernemer het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan Ondernemer worden tegengeworpen.
- Wanneer opdracht door Ondernemer is uitgevoerd maar Opdrachtgever in gebreke blijft, dan zal Ondernemer tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de Opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Ondernemer. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Ondernemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan Ondernemer te verrekenen met een vordering op Ondernemer.
Artikel 6 – Annulering en Wijzigingen
- Annulering door Opdrachtgever is kosteloos tot 60 dagen voor de uitvoeringsdatum.
- Bij annulering tussen 60 en 30 dagen voor uitvoering is 50% van de overeenkomst verschuldigd.
- Bij annulering binnen 30 dagen voor uitvoering is 100% van de overeenkomst verschuldigd.
- Wijzigingen in datum, locatie of omvang zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid van Ondernemer en gelden als nieuwe opdracht.
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Ondernemer stelt Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht Ondernemer Opdrachtgever hierover in.
- Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft Ondernemer daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
- In afwijking van het bepaalde in het derde lid van dit artikel kan Ondernemer geen meerkosten in rekening brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan hem kunnen worden toegerekend.
- Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 – Verplichtingen Opdrachtgever
- Opdrachtgever zorgt tijdig voor:
- Een geschikte, veilige uitvoeringsruimte met vrije toegang vanaf 60 minuten voor aanvang, welke voldoet aan alle door brandweer, of andere instanties, opgelegde voorwaarden voor veilig gebruik;
- Afsluitbare kleedruimte voor Sinterklaas, Pieten en crew;
- Voldoende stroomvoorziening, een geaard stopcontact (230 V, 16 A);
- Parkeerplaatsen in de nabijheid van de ingang voor vervoer van materiaal, decor, installaties en kostuums. Indien hier kosten aan verbonden zijn, komen deze voor rekening van de Opdrachtgever;
- Minimaal twee consumpties per persoon voor de volledige crew;
- Voldoende beveiliging en begeleiding bij openbare optredens, indien nodig. Dit in overleg vooraf met Ondernemer;
- Bescherming van apparatuur, materialen en kostuums tegen weersinvloeden.
- Indien niet aan een of meerder van bovenstaande punten wordt voldaan, is Opdrachtgever aansprakelijk voor eventuele (vervolg)schade.
Artikel 8 – Uitvoering en Materiaallevering
- Ondernemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Ondernemer brengt alle materiaal, kostuums, strooigoed, decor, licht- en geluidsapparatuur zelf mee.
- De afgesproken aanvangstijd is bindend. Vertraging van Opdrachtgever kan leiden tot verkorting van optreden zonder restitutie of tot annulering van het optreden zonder restitutie.
- Indien Opdrachtgever eigen beeld- of geluidsmateriaal wil afspelen tijdens het optreden, draagt hij zelf zorg voor alle daarvoor benodigde rechten en licenties, bijvoorbeeld het afspelen van Sinterklaasliedjes.
- Ondernemer heeft volledige artistieke vrijheid inzake de invulling, teksten en aankleding van het optreden. Hieruit ontstane geschillen kunnen nooit leiden tot restitutie of schadevergoeding.
Artikel 9 – Informatieverstrekking door Opdrachtgever
- Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor Ondernemer. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die Ondernemer meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Ondernemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
- Opdrachtgever vrijwaart Ondernemer voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
- Stelt Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Ondernemer verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
- Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij Ondernemer de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
- Ondernemer is slechts aansprakelijk voor directe schade, steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als Ondernemer aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door Ondernemer bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
- Aansprakelijkheid voor indirecte schade, gevolgschade en gederfde winst is uitgesloten.
- Opdrachtgever vrijwaart Ondernemer voor aanspraken van derden, ontstaan door tekortkomingen in door Opdrachtgever te leveren faciliteiten of informatie.
- Schade moet binnen 7 dagen na optreden schriftelijk worden gemeld, bij gebreke waarvan recht op schadevergoeding vervalt.
Artikel 11 – Overmacht
- Onder overmacht wordt verstaan iedere niet-toerekenbare tekortkoming, waaronder extreme weersomstandigheden, pandemieën, (parkeer-)stakingen, overheidsmaatregelen, ziekte van personeel of derden. In geval van overmacht kan Ondernemer de uitvoering uitstellen, aanpassen of geheel ontbinden, zonder aansprakelijkheid voor schadevergoeding.
- Ondernemer brengt in een geval als hier genoemd, zo snel als mogelijk Opdrachtgever op de hoogte.
Artikel 12 – Intellectuele Eigendomsrechten
- Alle door Ondernemer gebruikte teksten, beelden en routines zijn beschermd door auteursrecht.
- Het is Opdrachtgever verboden om tijdens of na het optreden zonder schriftelijke toestemming opnamen te (laten) maken voor commerciële doeleinden. Hieronder vallen onder andere foto’s, video’s, podcasts en geluidsopnames.
Artikel 13 – Overdracht van rechten
- Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14 – Privacy en Gegevens
- Persoonsgegevens worden door Ondernemer verwerkt volgens de geldende privacywetgeving (AVG).
- Opdrachtgever stemt in met opname van foto- en filmmateriaal tijdens het optreden voor promotionele doeleinden van Ondernemer. Hierbij wordt rekening gehouden met het niet herkenbaar in beeld brengen van minderjarig publiek.
- Opdrachtgever stemt er mee in dat Ondernemer Opdrachtgever benadert voor promotiedoeleinden.
Artikel 15 – Verzekering
- Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
- Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 16 – Geschillen en Toepasselijk Recht
- Op deze algemene voorwaarden en alle rechtsverhoudingen is Nederlands recht van toepassing.
- Op deze overeenkomst tussen Ondernemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De Nederlandse rechter is bevoegd Artikel Geschillenbeslechting
- Alle geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden worden exclusief voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank.
Artikel 17 – Slotbepalingen
- Wijziging van deze voorwaarden kan alleen met schriftelijke instemming van beide partijen.
- Indien een bepaling ongeldig is, blijven overige bepalingen onverminderd van kracht en zullen partijen in overleg een vervangende regeling treffen.
Versie: juli 2025